توضیح کامل سیستم ناوبری NDB/ADF | پرواز سنتر


توضیح کامل سیستم ناوبری NDB/ADF

توضیح کامل سیستم ناوبری NDB/ADFReviewed by پرواز سنتر on Jan 2Rating: 5.0سیستم کمک ناوبری ADF/NDBسیستم ناوبری NDB/ADF از دو بخش اصلی تشکیل می شود. اولین بخش دستگاه فرستنده زمینی بوده و دومین بخش دستگاه گیرنده ی هوایی میباشد. به بیان ساده تر سیستم زمینی امواجی را ارسال میکند که سیستم هوایی با استفاده از آن موقعیت خود را نسبت به سیستم زمینی مشخص می کند.

با سلام و درود خدمت بازدیدکنندگان محترم پرواز سنتر

در این پست به بررسی یکی از سیستم های ناوبری هوایی به نام NDB/ADF خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

<span style=”color: #ff00ff;”>پیش نیاز: span>

سیستم ناوبری NDB/ADF از دو بخش اصلی تشکیل می شود. اولین بخش دستگاه فرستنده زمینی بوده و دومین بخش دستگاه گیرنده ی هوایی میباشد. به بیان ساده تر سیستم زمینی امواجی را ارسال میکند که سیستم هوایی با استفاده از آن موقعیت خود را نسبت به سیستم زمینی مشخص می کند.

NDB که مخفف  Non Directional (radio) Beacon میباشد دستگاه زمینی بوده که امواجی را برای سیستم نصب شده بر روی هواپیما میفرستد. بدیهی است برای هر فرستنده ای آنتنی لازم است که معمولا قسمتی از فرودگاه مخصوص نصب آنتن NDB میباشد. ADF که مخفف Automatic Direction Finder است وظیفه شناسایی و دریافت امواج فرستاده شده NDB را بر عهده دارد و بر روی پرنده های پروازی نصب میگردد.

آموزش خلبانی - آنتن NDB

امواج فرستاده شده از سمت NDB در فرکانس های متفاوتی تعریف میشوند. از آنجایی که قوانین و مقررات هوایی کشور عزیزمان بر مبنای قوانین بین المللی سازمان ICAO میباشد، بازه فرکانسی تعیین شده برای NDB، در ایکائو بین ۱۹۰KHz تا ۱۷۵۰KHz مقرر گردیده است. برای مثال فرکانس NDB فرودگاه مهر آباد ۳۸۰KHz و فرودگاه امام خمینی (ره) ۳۷۳KHz میباشد. این در حالی میباشد که رنج NDB در کشورهایی که تابع ICAO نیستند متفاوت تر است. برای مثال در شمال امریکا NDB بین ۱۹۰KHz و ۵۳۵KHz کار میکند.

امواج ارسالی از سمت NDB حاوی مورس کد معرف پایگاه ارسال کننده است. برای مثال اگر خلبان فرکانس ۲۶۰KHz را بر روی ADF خود ببندد – در صورتی که در محدوده باشد – مورس کد فرودگاه نوشهر را خواهد شنید و نشانگر اینسترومنت ADF به سمت فرودگاه نوشهر نشانه خواهد رفت. سیستم زمینی ۳۶۰ موج بر روی ۳۶۰ درجه مغناطیسی ارسال میکند.

آموزش خلبانی - سیستم ناوبری NDB/ADF

امواج ارسالی از NDB در برابر شرایط خاص جوی، موانع طبیعی، طوفان های الکترومغناطیسی، فعالیت های آتش فشانی و … حساس میباشند و در صورت وجود عوامل بالا از خود خطا نشان خواهند داد. بدین منظور استفاده از NDB در ارتفاعات بالاتر مطمئن تر است.
به خطی که فرکانس NDB بر روی آن ارسال میگردد Bearing گفته میشود. میتوان نتیجه گرفت که ۳۶۰ خط از NDB خارج میشود که روی هر کدام موجی ارسال میشود و زمانیکه ADF این موج را دریافت میکند، خط و یا درجه مربوطه به آن را میتواند حس کند. برای مثال منظور از Bearing 270 درجه، آن است که از سمت NDB و در سمت ۲۷۰ درجه موجی در حال ارسال است که ADF جهت آن را برای خلبان بر روی ۲۷۰ درجه نشان میدهد.

مثال: در تصویر زیر اگر ADF با HDG و قطب نما Sync شده باشد، سمت ایستگاه تقریبا بر روی Bearing 120 درجه نشان داده میشود و اگر خلبان قصد داشته باشد به سمت آن پرواز کند باید به سمت چپ Bank بگذارید تا زمانی که نوک پیکان بالای ADF را نشانه برود. Bearing 120 درجه From The Station بوده و Bearing 300 درجه To The Station میباشد.

آموزش خلبانی - سیستم ناوبری NDB/ADF

در صورتی که خلبان نوک پیکان را با تغییر جهت خود بالای ADF بیاورد و به سمت ایستگاه NDB پرواز کند اصطلاحا به این عمل Homing گفته میشود.خلبان با قرار دادن پرنده خود بر روی Bearing های مربوطه میتواند به سمت دستگاه NDB پرواز نماید و یا از آن دور شود. اکثر فرودگاه های دنیا مجهز به سیستم NDB هستند و هوانوردان به وسیله ی آن ها میتوانند ناوبری کرده و مسیرهای خود را بیابند.

به صورت کلی ADF نصب شده بر روی پرنده دارای دو آنتن مخصوص میباشد. آنتنLoop وظیفه سنجشِ جهتِ (Bearing) ارسال فرکانس و آنتن Sense وظیفه دریافت صدای شناسه (Morse Code) را بر عهده دارد. هر سیستم NDB داری یک تا سه حرف شناسایی است که این حروف به صورت مورس کد بر روی فرکانس NDB پخش میشود. خلبانان با شنیدن و شناسایی این مورس کد از صحت انتخاب NDB مورد نظر خود اطمینان میابند. فایل صوتی زیر نمونه از یک مورس کد NDB میباشد.

 

 

نوعی آنتن Loop در سیستم ADF مخصوص هواپیما و هلیکوپتر

آموزش خلبانی - آنتن ADF

نکته مهم: برای استفاده از ADF میبایست آن را با شمال مغناطیسی هماهنگ (Sync) نمود. منظور از Syncronize یکی کردن قطب نما، ADF و Heading با یکدیگر است. معمولا ADF تنها را به وسیله دست و با اهرمی (knob)، sync میکنند.

زمانی که خلبان فرکانس NDB هدف خود را ببندد (در اینجا منظور از بستن تنظیم شماره فرکانس بر روی گیرنده NDB میباشد) نوک پیکان ADF به سمت ایستگاهی که فرکانسش بسته شده است، نشانه میرود. حال اگر از خلبان پرسیده شود بر روی کدام Bearing در حال پرواز است، وی باید انتهای پیکان (Tail) را بررسی نماید که بر روی چه عددی میباشد.پس نتیجه گرفته میشود که اگر ADF به درستی Sync نشده باشد Bearing خوانده شده اشتباه خواهد بود.

خلاصه گیری:

NDB ایستگاه فرستنده میباشد و ADF گیرنده.
– امواج NDB در صورت وجود موانع طبیعی، امواج الکترومغناطیسی و … قابل اطمینان نیستند.
– رنج NDB بین ۱۹۰-۱۷۵۰KHz میباشد.
– هر NDB دارای مورس کد مخصوص به خود میباشد.
– برای خواندن Bearing به انتهای پیکان باید توجه کرد.
– لازمه استفاده از ADF سینک کردن آن با هدینگ و کامپس است.
– نوک پیکانTo The Station و انتهای آن From The Station را نشان میدهد.

پایان

.:: سوالات، اتتقادات و پیشنهاد خود را در بخش دیدگاه در انتهای این صفحه با ما در میان بگذارید ::.


تبلیغات در پرواز سنتر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.علامت دارها لازمند. *

*

رفتن به بالا