گرفتگی در سیستم pitot-static و نتایج آن

گرفتگی در سیستم pitot-static و نتایج آنReviewed by parvazcenter on Aug 3Rating: 5.0گرفتگی در سیستم pitot-static و نتایج آناگر تنها static port کاملا مسدود شود: VVI صفر را نشان داده و Altimeter در همان ارتفاع ثابت میماند(freeze) ولی ASI به کار خود در شرایط خاصی ادامه خواهد داد.اگر تنها Pitot tube مسدود شود: ASI دچار ایراد شده ولی VVI و Altimeter به کار خود به صحت ادامه خواهند داد.

با سلام و به نام خدا

با توجه به درخواست کاربر محترم آقایمیثم عاف مقدمدر در این پست به عوامل و نتایج گرفتگی pitotstatic system خواهیم پرداخت. با ما در ادامه مطلب همراه باشید<span id=”more496“>span>پیش نیاز این مطلب برای مطالعه: PitotStatic System (کلیک کنید)

همانطور که در پست های قبلی سایت مطرح شد instrumet هایی از قبیل ASI، VVI ،Altimeter بوسیطه جریان ورودی هوا فاکتورهای پروازی از قبیل سرعت، ارتفاع و … را نشان میدهند. حال اگر در مسیر ورود جریان هوا به دلایلی مانند برخورد اشیا به Pitot tube و یا Static port، وارد شدن گرد و خاک به درون لاین ها، خم شدگی لوله ها و یا هر عامل دیگری بلاک و انسدادی رخ دهد سیستم pitotstatic قادر نخواهد بود به دقت و صحت لازم عملکرد خود را نشان دهد.

در هر مورد از blockage (انسداد)، سیستم واکنش متفاوتی از خود نشان میدهد. این دسته از واکنش ها به شرح ذیل میباشد:

اگر تنها static port کاملا مسدود شود:  VVI صفر را نشان داده و Altimeter در همان ارتفاع ثابت میماند(freeze) ولی ASI به کار خود در شرایط خاصی ادامه خواهد داد.

  • نکته مهم این است که ASI در ارتفاع بالاتر از ارتفاعی که static port مسدود شده است سرعت را کمتر از حالت واقعی نشان میدهد. برای مثال اگر پرنده در ارتفاع ۸۰۰۰ ft و سرعت ۱۰۰ kts در حال پرواز باشد و static port مسدود شود در آن لحظه VVI صفر را نشان میدهد و Altimeter 8000 ft را و زمانی که خلبان به ارتفاع ۹۰۰۰ ft اوج بگیرد و سرعت را تغییر ندهد، سرعت نمایش داده شده در ASI به اشتباه کمتر از ۱۰۰ kts خواهد بود. دلیل این ایراد این است که فشار ثابت پشت َASI به نسبت ارتفاع ۸۰۰۰ ft سنجیده شده است نه ۹۰۰۰ ft و به صورت بالعکس اگر خلبان به ۷۰۰۰ ft کاهش ارتفاع بدهد و سرعت را تغییر ندهد سرعت بیشتر از ۱۰۰ kts نشان داده میشود.

اگر تنها Pitot tube مسدود شود: ASI دچار ایراد شده ولی VVI و Altimeter به کار خود به صحت ادامه خواهند داد.

در بعضی از پرنده ها راهی برای خلاصی از این ایرادات زمانی که blockage رخ میدهد گذاشته شده است به نام Alternate static source و یا نام های مشابه. زمانی که از این سیستم استفاده گردد از فشار هوای داخل کابین به جای فشار موجود static استفاده میشود (فقط در پرنده های Unpressurized). در این حالت نیز instrument ها با اندک اروری کار خواهند کرد. چرا که فشار داخل کابین به دلایلی از قبیل گرما، تنفس و … با فشار بیرون اختلاف داشته و بیشتر است.

در برخی موارد شکستن شیشه VSI فشار static رو بهم ریخته و باعث وجود خطا در indication اینسترومنت ها میگردد. در تصویر پست میتوانید اطلاعات مفیدی در این مورد کسب کنید.

پایان

.:: سوالات، اتتقادات و پیشنهاد خود را در بخش دیدگاه در انتهای این صفحه با ما در میان بگذارید ::.


تبلیغات در پرواز سنتر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.علامت دارها لازمند. *

*

رفتن به بالا